Projektový den s AI

Ve dnech 24. a 25. dubna se ve škole uskutečnil projektový den na téma „umělá inteligence“, který byl určen pro žáky 5. a 6. ročníků. Program probíhal v každé třídě dvě vyučovací hodiny.
Níže si můžete přečíst, jak se lektorům na naší škole pracovalo a jak program hodnotí naši žáci a žákyně.
Lektoři k dvoudennímu programu uvedli:
Měli jsme možnost prezentovat žákům vaší školy téma umělé inteligence. Seznámili jsme je se základy AI, ukázali, jak AI funguje a kde se s ní setkávají v každodenním životě. Vysvětlili jsme, že umělá inteligence může být skvělým pomocníkem, ale zároveň jsme upozornili i na její rizika. Velký důraz jsme kladli na bezpečnost – varovali jsme děti před deepfaky a ukázali jim, jak rozpoznat manipulaci s obrázky nebo videi. Dále jsme probírali obecná pravidla bezpečnosti na internetu, např. proč je důležité nesdílet osobní údaje nebo jak fungují některé podvody. Na závěr jsme se zaměřili na to, jak jim AI může pomoci - třeba při učení, kreativní tvorbě nebo hledání inspirace. Zároveň jsme zdůraznili, že je třeba používat AI s rozmyslem a kritickým přístupem. Celý program jsme zakončili zábavným kvízem kahoot.
Dále bychom touto cestou chtěli velmi poděkovat všem žákům, žákyním i učitelům za účast a skvělou spolupráci během projektového dne. Žáci byli naprosto vzorní – aktivně se hlásili, pokládali věcné a zajímavé otázky a bylo vidět, že je téma opravdu baví. Celou dobu působili soustředěně a zapáleně, což nás moc potěšilo.
Zvlášť bychom chtěli vyzdvihnout některé žáky ze třídy 6. B, kteří nás mile překvapili svým hlubším zájmem o programování a tím, kolik už toho sami vědí. Bylo radostí s nimi diskutovat a vidět, že digitální technologie využívají nejen pro zábavu, ale i pro svůj vlastní rozvoj. Obrovskou radost nám také udělala žákyně z 5.B, která nám věnovala krásný obrázek na téma umělé inteligence. Její kreativita a nadšení byly nádherným zakončením našeho dvoudenního programu.
Děkujeme za příjemnou atmosféru a těšíme se na další spolupráci!
Za tým projektového dne s AI Vojtěch Rozporka
Žáci projektový den zhodnotili takto:
-
Kluci, kteří to přednášeli, byli moc fajn. Věděli, jak pracovat s dětmi. Nebylo to, že jen povídali, ale také nás zapojovali do programu. Za každou správnou odpověď nám dávali odměny. To nás motivovalo hlásit se. Vše co říkali, dávalo smysl. Vše jsme pochopili a bavilo nás to. Mohli jsme si vyzkoušet AI a ověřili jsme si, že není dokonalá. Naučili nás, jak rozeznat deepfake od reality. Získali jsme mnoho užitečných informací. Seznámili nás s tím, kde všude můžeme AI najít. I když jsme na to měli jen dvě hodiny, stihli jsme toho opravdu hodně. Nemáme co namítnout, byla to zábava. (Marie Týřová, Zoe Larischová, 5.B)
-
Bylo to super a také zábavné. Hodně jsem se toho naučila. Program bych hodnotila 10/10. (Natalie Neubertové z 5.B)
Žáci 6.A, B, C se vyjádřili takto:
-
Akce se mi moc líbila, byla zábavná. Dozvěděl jsem se, co je to AI a kde se s ní můžu setkat. Bavilo mě, když jsme si mohli AI sami vyzkoušet. Bylo super vidět, co všechno umí – třeba vygenerovat fotky, vymýšlet příběhy nebo kreslit obrázky.
-
Bylo to dobré, protože jsme si říkali, k čemu je dobrá a k čemu ji můžeme používat.
-
Bylo to super. Mluvili jsme o tom, v čem může být AI – např. v metru, překladači, mapách.
-
Dozvěděli jsme se, že AI má mozek podobný tomu našemu. Také jsme se dozvěděli, že AI je tu s námi už 70. let min. století a že i za AI může sedět člověk, který musí vědět všechno, co tam píše. Dozvěděli jsme se, že AI je i v radarech nebo že i v nemocnicích jsou roboti.
-
Naučil jsem se, jak AI přemýšlí a že se také plete. Říkali jsme si, kde se AI používá, mluvili jsme o deepfake a o tom, jak jej poznat. Pánové, kteří přednášeli, byli velice sympatičtí, akce se mi líbila.
-
Líbilo se mi to kvůli tomu, že vše bylo dobře vysvětleno, dali si na tom záležet, měli pro nás hry a bonbony za každou správnou odpověď. Bylo to hezký.
-
Lektoři nám říkali, že skoro v každé aplikaci je umělá inteligence. Taky jsme dělali pokus – hledali jsme chybu v jedné aplikaci a nakonec jsme hráli hru. Celý program byl zábavný, ale myslela jsem si, že to bude lepší, dávám 9/10 bodů.
-
Dozvěděl jsem se, že AI udělá skoro vždy jednu chybu a že funguje jako náš mozek.
-
Kluci byli dobří, hodně se mi to líbilo. Oceňuji odměny i super aktivity.
-
Program se mi líbil, dostávali jsme odměny a moderátoři byli příjemní a vyvolávali každého, kdo zvedl ruku.
-
Jak se hrálo o bonbony, tak se všichni snažili zapojit. Bylo to dobré.
Mgr. Jana Pácalová, ZŘŠ