Den Země

Den Země ve znamení poznávání přírody a spolupráce napříč ročníky
V úterý 6. května proběhl na naší základní škole celoškolní celodenní projekt zaměřený na oslavu Dne Země. Tento den byl věnován poznávání přírody, rozvíjení environmentálního uvědomění a také vzájemné spolupráci mezi žáky různých věkových skupin.
Třídní učitelé 0. až 6. ročníků vybrali pro své třídy program z nabídky osmnácti různorodých témat, která pokrývala široké spektrum ekologických i přírodovědných okruhů (programy o vodě, energiích, odpadech, k přírodě šetrných materiálech, bezobratlých i skupinách obratlovců, rostlinách). Některá stanoviště nabízela také tvořivé aktivity – například vyrábění z přírodních materiálů, kresbu v terénu nebo dekorování bavlněných tašek. Programy probíhaly ve škole i venku (na hřišti, v lese, ve školním atriu).
Jednotlivé tematické bloky, které pokrývaly délku vyučovacích hodin, vedli žáci 7. a 8. ročníků. Tímto vrstevnickým učením si starší žáci vyzkoušeli, jak předávat informace srozumitelnou formou a zároveň si upevnili vlastní znalosti. V rámci přípravy žáci–lektoři uplatňovali a prohlubovali mimo jiné tyto dovednosti: komunikace, spolupráce, plánování, organizování, řešení problémů, kreativita, zodpovědnost, vystupování před lidmi. Žáci 9. ročníků sehráli neméně důležitou roli – měli na starosti úklid okolí školy. Vybaveni rukavicemi a pytli na odpad se vydali do blízkého okolí, které během dopoledne vyčistili od odpadků.
I přes chladnější počasí se celý den nesl v příjemné atmosféře spolupráce, objevování a vzájemného respektu. Děkujeme všem učitelům a žákům za aktivní účast.
Mgr. Jana Šetková, třídní učitelka 6.C
A jak Den Země hodnotili žáci a žákyně?
Organizace se povedla. Účastníci akce byli spokojeni a naše aktivity o dřevinách je bavily. Byla to skvělá zkušenost, kterou si rádi zopakujeme. (kluci 8.B)
Den Země se mi líbil, bavilo mě to více, než jsem předpokládala. Líbilo se mi pracovat s mladšími dětmi a předávat jim vědomosti. Myslím, že jsme si to s kamarádkami užily. Ráda bych se něčeho podobného účastnila znovu. (Petra 8.B)
Den Země jsem si užil. Některé třídy byly více uřvané než jiné a některé skoro nemluvily. Už více chápu učitele, že je těžké vyučovat. (Kája 8.C)
Den Země mě s některými třídami bavil více než s jinými, bylo zajímavé sledovat ty rozdíly mezi každou z nich. Zajímavý byl i můj vlastní rozvoj toho, co říkám, a postupné získávání sebejistoty. (Ota, 8.C)
Akce mě bavila! Ze začátku jsem se netěšil, ale dopadlo to dobře. Nejzábavnější a nejaktivnější byly mladší ročníky. Dalo mi to novou perspektivu k učení. Hodnotím pozitivně… (Petr, 8. C)
Měli jsme stanoviště tvoření s přírodou, a proto k nám přišly spíše malé děti. To mi vyhovovalo, protože mnohem raději pracuji s mladšími dětmi, které mě respektují. Moc jim to šlo a snažily se, proto bych si to klidně příští rok zopakovala. (Leontýna, 8. C)
Spolupráce s dětmi mě moc bavila. Líbilo se mi, že je to bavilo a že se snažily to hezky zpracovat. Děti byly moc šikovné, a i když byla zima, tak si to užívaly. (Laura, 8. C)
Myslím si, že aktivity byly zábavné a krásně vyplnily čas, který jsme měli. Měli jsme samé pozitivní zpětné vazby jak od učitelů, tak od dětí. Mínusem bylo akorát to, že byla veliká zima. (Eliška, 8. C)
Myslím, že malování na kameny se dětem moc líbilo, i paní učitelky si naši aktivitu pochvalovaly. Bylo to zábavné, děti dělaly, co měly a vůbec nezlobily. Jedinou nevýhodou bylo chladné počasí. Klidně bych si to ještě někdy zopakovala.(Terka, 8. C)
Už vím, jaké je to být učitelem - zejména starších ročníků. Bavilo mě komunikovat s mladšími spolužáky z 1. a 2. třídy. Děti aktivity bavily - zejména pexeso, ale naopak výklad je nudil. (Šimon 8.C)
Den Země byl zábavný. Nejdříve jsem se netěšil, ale pak jsem nelitoval. Děti bavily aktivity, zejména lidské pexeso a hra, při které se děti navzájem chytaly. Celkový den hodnotím kladně :) (Josef, 8. C)